Bomvolle sportieve en tevens iconische toekomstige klassieker in wording met als inspiratiebron de P1800es en de 480, deze Volvo C30 met eigenlijk de enige juiste motor, namelijk de 2.5 liter T5 5 cilinder benzine turbomotor gekoppeld aan een geartronic automaat. Het betreft een luxe Summum uitvoering met als extra optiepakket het sport pakket.
Bijna 6 jaar geleden kocht ik deze C30 in Zwitserland en eigenlijk bestemd voor de verkoop via het bedrijf “Volvoselektion” waar ik samen met een collega werkzaam was. Eenmaal thuis toch geconstateerd dat de automaat niet goed was, schakelen deed ie prima maar ging telkens in storing. Na een spoelbeurt en software update helaas nog steeds in storing. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een volledige automaat revisie, dus ook het kleppenhuis en de koppelomvormer, 100% revisie dus. Al deze werkzaamheden zijn uitgevoerd bij automaat en tevens Volvo specialist Varioclean te Varsseveld.
Eenmaal klaar heb ik mijn zusje een stukje laten rijden in die auto, nou die mocht ik niet meer verkopen hoor, want wat een fijne stoere wagen zeg! Na de kostenpost van de revisie + spoelwerkzaamheden moge duidelijk zijn dat de auto niet interessant meer was voor de handel en zo heeft voornamelijk mijn zusje er bijna 6 jaar met volle plezier en tevredenheid in rondgereden. Maar omdat er binnenkort een lease auto voor d’r komt en ik liever een praktische “extra extra” auto op het erf heb staan mag hij nu toch verkocht worden aan een volgende liefhebber. Heb genoeg leuke maar onpraktische auto’s staan haha! Tot zo ver de introductie…… Oh ja! Volvoselektion is de voorganger van het huidige ASR Automotive wat ik nu in mijn eentje run.
De summum uitvoering was de meest luxe af-fabriek uitvoering en daarbovenop heeft de eerste Zwitserse eigenaar nog het sportpakket aangevinkt, te herkennen aan de sport bodykit (two tone), spoiler, 18 inch lichtmetalen Atreus velgen, het sportstuur en wat alu details. Verder is de auto voorzien van bi-xenon koplampen, beige sportlederen interieur, beide voorstoelen elektrisch verstelbaar met memory en stoelverwarming, cruise/climate controle, stuurwielbediening, regensensor, RTI navigatie, telefoon, boordcomputer, high performance audio met aux en 6 cd-wisselaar (vind ik persoonlijk beter klinken dan de premium dynaudio variant), elektrisch inklapbare en verwarmde spiegels, getinte ruiten etc etc.
Qua onderhoud is er nooit op bespaard, in Zwitserland is die namelijk altijd dealer onderhouden en daarna is die door mijzelf jaarlijks regulier onderhouden, uiteraard volledig aantoonbaar en het service boekje is helemaal vol gestempeld. Buiten regulier onderhoud is er de afgelopen jaren een hoop aan gedaan hem in topconditie te houden, denk hierbij aan het volgende: carterventilatie, aircocondensor + service, automaatrevisie + spoelen, remschijven en blokken rondom, schokbrekers en veren achterzijde, nieuwe accu, nieuwe xenonlampen, nieuwe banden (zomer en winter, hierover straks meer) en als laatste heb ik hem gisteren vóór verkoop nog voorzien van een kleine beurt (olie + filter), heb ik de beide multiriemen + spanners vervangen en de zomerset gemonteerd.
De zomerset, de originele 18 inch Atreus velgen zijn voorzien van Vredestein Ultrac Vorti+ sport zomerbanden welke hooguit 3 a 4 duizend kilometer erop hebben zitten dus zo goed als nieuw en uit het jaar 2022! De Vredestein Ultrac Vorti+ sport zomerband is een serieus goede band welke ik o.a. ook onder mijn Porsche 911 en Volvo XC90 heb gemonteerd.
De winterset, de originele 17 inch Serapis velgen (R-design) zijn voorzien van eveneens zo goed als nieuwe Michellin Alpine winterbanden.
Auto rijdt uitstekend, motor loopt top en verbruikt geen olie tussen de beurten door (hooguit 10.000 km tussen elke beurt gehad) en zoals verwacht mag worden is de automaat ook in 100% goede staat en schakelt top! Uiteraard zijn er cosmetisch her en der wel sporen van gebruik conform leeftijd en kilometerstand. Denk aan een steenslag puntje, klein krasje, ditje datje. Verder heeft de skirt aan de linkerzijde een iets andere kleur dan de rest van de bodykit en de achterschermen hebben aan beide zijden een heel klein flauw deukje, als je het weet zie je het zeg maar. Op deze paar imperfecties na is de auto vrij van grote schades en de kilometerstand is destijds gecontroleerd middels speciale Volvo apparatuur en tevens volledig aantoonbaar. Alle boekjes zijn aanwezig evenals twee sleutels.
De prijs is mijn inziens behoorlijk netjes te noemen en marktconform, vooral als je je bedenk hoe goed deze auto is onderhouden, de automaat revisie kostenpost maar ook het feit dat er een extra set wielen bij zit en alle banden (zomer en winter) zo goed als nieuw zijn en van een A-merk maar ook dat ik hem gister nog heb voorzien van een beurtje en de multiriemen + spanners. De distributieriem kan qua kilometers nog bijna één ton mee!
Als laatste nog, hij is gechipped door middel van een milde maar op maat geschreven tune van Schutten Tuning en daarbij is de koppelbegrenzer ook verwijderd. Uiteraard is de auto altijd netjes warm gereden en nooit meteen uitgezet na een lange rit, zelfs is die nooit in de versnelling gezet tijdens de koude start cyclus met de daarbij horende hogere toeren gedurende ca 10 sec om de automaat te sparen.
Bij serieuze interesse kunt u telefonisch contact opnemen en na het maken van een afspraak bent u van harte welkom in Neede voor een bezichtiging. Inruil van uw huidige Volvo is mogelijk, betreft dus particuliere privé verkoop!